18th  Aviation Battalion Nellingen Barracks 1965 to 1967

 

18. Flieger Battalion Nellingen Barracks 1965 bis 1967

 

 

 

 

 

   Sgt. Terry Hogensen                   

Original Comment on End of this Page.

 

Endlich habe ich es geschafft !!!!!

Nach vielen Jahren der Recherche habe ich einen ehemaligen Soldaten gefunden der mit dem 18. Flieger Battalion in den Nellingen Barracks von 1965 bis 1967

stationiert war.

Sein Name ist Terry Hogensen und sein Dienstgrad war Hauptgefreiter. Terry kam 22 jährig mit seinem Battalion in die örtliche Dispensary  (Krankenstation) der

Nellingen Barracks als medizinischer Rettungsarzt.

Das 18. Flieger Battalion hatte in Nellingen ein paar CH 34 und CH 37 Hubschrauber stationiert.

Zum 18.gehörten unter anderem auch die 90. Flieger Kompanie in Illesheim, die 4. Flieger Kompanie in Schleißheim Army Flugfeld und die 152. Transport Kompanie.

Die US-Krankenstation war mit 6-10 Medizinern ausgestattet mit einem diensthabenden Arzt und einem Hauptmann als Chef.

Terry Hogensen´s Aufgabe war, die Erstversorgung der verletzten Soldaten oder deren Angehörigen, sie eventuell beim Hubschrauberflug in ein Hospital zu begleiten.

 

Das 18. Flieger Battalion hat sich 1965 in Hanau als 8. Transport (Hubschrauber ) Battalion gegründet. Im März oder April 1965 wurde das 18. nach Oberschleißheim Nahe München versetzt und schaffte es aber nur bis nach Nellingen. In den Nellingen Barracks hieß die Einheit nun 18th Aviation Battalion. Terry Hogensen war auch dabei.

Fortan an gehörten sie zur 7. Army der U.S. Army. 1966 schließlich wurde eine weitere Umbenennung unternommen und das 18. gehörte nun zum 5. Corps und hieß

18th Aviation Battalion.

 

Herr Hogensen berichtete mir von einem schweren Autobahn - Busunglück mit über 11 Toten. Zu diesem tragischen Unglück wurde das 18. Aviation Battalion aus den

Nellingen Barracks hinzugezogen. Auf dem unten eingefügten Foto sehen Sie Terry Hogensen an der Unglücksstelle. Er hat heute noch zum Teil Alpträume zu verkraften.

Als Terry mich im Frühjahr 2010 im Internet gefunden hat, bekam er die Idee alle seine alten Fotos zu digitalisieren und schickte mir eine Foto-CD zu. Terry Hogensen fühlte

sich in Deutschland wie zuhause. Gerne war er in der German Kanteen eingekehrt. Terry erzählte mir von den  berühmten deutschen „Stiefel Bier trinken“ in der Kantine.

Ein Stiefel Bier hatte ca. 3 Liter Bier.

 

Terry Hogensen ist 67 Jahre alt (2010) und lebt in Salt Lake City im U.S. Bundesstaat Utah.

Terry, danke für die tollen Fotos und deine Lebenserinnerungen aus den Nellingen Barracks. Billy – Oktober 2010

 

 

Terry Hogensen front of Battalion sign Fall 1966 / Terry Hogensen vor seinem Battalionsschild 1966

Messhall / Soldatenküche

Dispensary looking south 1967 / Krankenstation Nellingen

Barracks 1967, dem Arbeitsplatz von Terry Hogensen

View from Dispensary to Post Theater, Blick von der Krankenstation Richtung Kasernen Kino 1967

Terry Hogensen, links, mit Kamerad Chamberland Nähe Soldatenküche Nellingen Barracks 1965

Terry´s Schrank auf seiner Bude im Mannschaftshaus Nr. 3674

Terry und Kollegen hinter der Krankenstation

Terry´s Rettungsfahrzeug Nellingen Barracks 1967

Terry Hogensen und Anneliese Hammer 1967

Terry und Dr. Schultz 1967

Terry Hogensen auf dem Kaserneneigenen Tontaubenschießstand 1967

Dieter, ein Freund von Terry, Tontaubenschießstand 1967

An einem lauen Samstagnachmittag hinter der Krankenstation

Wahre Worte von Terry Hogensen

Soldatenküche Gebäudenummer 3675 in Jahr 1967

Down Town Esslingen 1967

Down Town Esslingen 1967

Stuttgart Wagenburgtunnel from the Bahnhof 1967

Schweres Busunglück auf der Autobahn A-8 Ende Mai 1967 zu der das 18. Flieger Battalion

hinzugezogen worden ist. Terry Hogensen war mit Vorort.

Schweres Busunglück auf der Autobahn A-8 Ende Mai 1967 zu der das 18. Flieger Battalion

hinzugezogen worden ist. Terry Hogensen war mit Vorort. Alle Insassen waren deutsche Rentner.

Es wurden 11 Tote beklagt. Schrecklich.......

 

Comment of Terry Hogensen: The bus accident was on the East bound lane of the autobahn about straight South of Nellingen Barracks kaserne. It was raining hard that evening and the bus slid off the autobahn and rolled several times, throwing people out as it rolled… All were German Citizens

 

 

 

Original Comment of Terry Hogensen:

 

Email 1:

 

Bill I sure have enjoyed your fine website and all the great old pictures.

The website brought back great memories.

I have been digitizing all my negatives and found a couple I thought

you could use. I have many pictures with people and I don’t know how

you would deal with that issue. If you would be interested in them let me know.

I served at Nellingen Barracks from April 1965 ~ August 1967 with

HHC 18th Aviation Battalion as a med-evac medic at the Nellingen Dispensary.

 

Email 2:

 

April 16, 2010

Billy,

I sure was pleased to get your Email. For me it was almost like coming home to

Germany. I found your site last year by Googling “Nellingen Barracks” and up came your Home page. Finding your site is what got me started digitizing my old film negatives so thanks for that Billy. Your English is just fine! I only know a few words of German and can’t write German.

Yes, Utah is a nice sunny place in the summer because it’s a desert. The average annual precipitation is only 12” (35cm) of water. The average

temperature 95 degrees F. (35cl) summer and 20 degrees F. (-7cl) winter and average 18” (43cm) to 30” (76cm) snow.

Yes that is me standing in front of the 18th Aviation sign. The time was fall 1966 and

I was 23 years old, I am now 67 years old and retired.

 

HHC stands for, Headquarters, Headquarters, Company you probably already knew that but I thought I would explain it. The battalion HHC is just a small group of personal that schleissheim manage business affairs of the battalion. As I remember we only had a couple of CH34’s at Nellingen. Sometime we would have a couple CH37’s but not normally.

The battalion had three helicopter companies, the 90th Aviation Co.at Illesheim (CH37’s), 4th Aviation Co. (CH37’s) at Schleissheim Army Airfield

at Oberschleißheim near Munich. Also the 152nd Transportation Co. (CH34’s) I can’t remember where they were located, they may have also been at Illesheim I just can’t recall…

 

Billy it’s been 43 years since I was there and I feel damn lucky to remember my own name.

The 18th Aviation Battalion had a medical section that was comprised of approximately 6 to 10 medics one of which would be the “section chief”

with a higher rank. The section also had a doctor with rank of captain or greater and he would have control of the medical section and all personal.

Our doctor was a “flight surgeon” and that meant he was able to flight physical exams to pilots where a regular doctor could not.

I was an aviation medic in that medical section and I worked at the dispensary at Nellingen Barracks. When an injured person needed to be flown

by helicopter then I would accompany that patent to the hospital or other aid station. Aviation medics were able to do

blood pressure without using a stethoscope in the helicopter, to noisy!

18th Aviation Battalion started out in Hanau as 8th Transportation Battalion and in March or April of 1965 we were moving to Schleissheim Army Airfield at Oberschleissheim near Munich. The battalion only made it to Nellingen Barracks and stopped… I don’t know why! We were under 7th Army then. Sometime in 1966 we went into 5th Corp. and were re-designated 18th Aviation Battalion.

 

Then early in 1967 the whole HHC 18th Aviation Battalion was transferred or re-designated as the 16th Aviation Battalion in 7th Corp. (VII).

Well now Billy, are you confused or vos??? I can’t believe I remembered all that…

 

Thanks for the “Great Site”

Terry Hogensen

Salt Lake City, Utah   April 2010

....Start Fotogalerie